Главная > Uncategorized > Sterylizacja przestrzeni

Sterylizacja przestrzeni

Kultura białoruska jest unicestwiana już w zarodku, nie może swobodnie i bezpiecznie rozwijać się w granicach kraju. Fakt zatracania tożsamości kulturowej przez obywateli Białorusi paraliżuje swobodę wypowiedzi artystycznej. Ulice, place i trawniki wyplewione z jakichkolwiek działalności artystycznych, sprzyjają propagowaniu kultury zgodnej z linią rządu, a porządek i czystość obszarów zbiorowych, wydaje się mityzować poczucie wszechobecnej władzy w kraju. Białoruski reżim temperuje obywateli tępym narzędziem kontroli kultury i nie pozwala na autonomię artystyczną w strefie publicznej. Grupa Strupek w lipcu tego roku, w Mińsku, przy współpracy z Fundacją Wschód Sztuki, stanęła naprzeciw porządkowi Łukaszenki i wyciągnęła na powierzchnie przestrzeni publicznej próbki działalności artystów z Polski. Zanieczyszczenie tej przestrzeni pokazami wideo, happeningami oraz wystawami malarstwa w skali 1:10, było stymulacją wygrzebania sztuki wolnej na powierzchnie.

tytułowy Hejnał, fot. Julia Leydik

Tytułowy hejnał, fot. Julia Leydik

Hejnał Expedition Art Festival był pierwszym festiwalem sztuki wizualnej na Białorusi. Jednym z ważniejszych powodów zorganizowania tego festiwalu, była okoliczność zamknięcia w Mińsku jedynej galerii sztuki współczesnej Podzemka. Wyjątkowe miejsce, w którym artyści mogli poczuć zalążki wolności, zostało im odebrane. Brak przestrzeni galeryjnej, wymusił konieczność korzystania z prywatnych mieszkań niektórych artystów. W ten sposób wytworzył się festiwal ekspedycyjny, przy czym jego nazwa denotować miała hejnał krakowski, który wykorzystany w instalacji, pełnił funkcję klamry dla całego festiwalu. Przez cały tydzień, polskie rozgłośnie radiowe emitujące sygnały na Białoruś o godzinie dwunastej, nadawały krakowski hejnał, a co dzień w innym oknie bloku białoruskiego osiedla pojawiał się trębacz. Grupa Strupek chcąc obudzić poczucie tożsamości kulturowej Białorusinów, odwołała się do naszej wspólnej historii, ukazującej swoje oblicze w przestrzeni i tradycji Krakowa. Ogromnym wsparciem dla całej akcji była Fundacja Wschód Sztuki, która przekazała swoje doświadczenia uzyskane podczas organizacji pierwszego polskiego festiwalu sztuk wizualnych Art Boom 2009.korektor postawy pod pomnikiem Dzierżyńskiego fot. Julia Leydik

Korektor postawy— pod pomnikiem Dzierżyńskiego, fot. Julia Leydik

Skażenie przestrzeni publicznych sztuką zaangażowaną, stało się wyraźnym kontrapunktem w stłamszonym białoruskim środowisku ludzi, oraz bodźcem do podejmowania inicjatyw własnych możliwości wypowiedzi.

wystawa prac Grupy STRUPEK - Kupa Szczęścia, fot. Julia Leydik

Wystawa prac Grupy Strupek — Kuba Szczęśniak, fot. Julia Leydik

Rahim Blak - święty obraz kaaba, fot Julia Leydik

Rahim Blak — Święty obraz Kaab, fot. Julia Leydik

 pokaz filmu Buttes Monteaux 2 autorstwa Normana Leto, fot. Julia Leydik

Pokaz filmu Buttes Monteaux 2 autorstwa Normana Leto, fot. Julia Leydik

pokaz filmu Widok z okna Józefa Robakowskiego, fot. Julia Leydik

Pokaz filmu Widok z okna Józefa Robakowskiego, fot. Julia Leydik

Реклама
  1. Комментариев нет.
  1. No trackbacks yet.

Добавить комментарий

Заполните поля или щелкните по значку, чтобы оставить свой комментарий:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход / Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход / Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход / Изменить )

Google+ photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google+. Выход / Изменить )

Connecting to %s

%d такие блоггеры, как: